header image

Herdenking wegvoeren Joodse Meppelers.

In de nacht van 2 op 3 oktober 1942 zijn ruim 300 Joodse Meppelers opgehaald en de volgende morgen vanf het station per trein naar het doorgangskamp Westerbork afgevoerd. De meesten zijn reeds enkele dagen later gedeporteerd naar de vernietigingskampen in het oosten en daar vermoord.
Bij het Joods Monument in het Slotplantsoen wordt dit trieste dieptepunt in de geschiedenis van de stad Meppel jaarlijks op 3 oktober om 8.30 uur herdacht. Burgemeester Richard Korteland en wethouder Robin van Ulzen namens de gemeente, leerlingen van obs De Woldstroom, die het herdenkingsteken geadopteerd hebben en bestuurslid Wim Sagel, namens de Stichting Joods Monument Meppel, legden dit jaar bloemen.
Herdenking 3 oktober 2020                        Herdenking 3 oktober 2020

Herdenking 3 oktober 2020                        Herdenking 3 oktober 2020

Dodenherdenking

Ieder jaar is er bij de Stille Tocht op 4 mei, t.n.a. allen die die oorlog helaas niet hebben overleefd, een grote opkomst. Ook lopen er veel jongeren mee in de lange stoet. De tocht loopt van het Rosarium in het Wilhelminapark naar het Joods monument in het Slotplantsoen en daarna naar de Algemene begraafplaats. Bij het Joods Monument leggen voorzitter Jan Oldebesten en de burgemeester van Meppel een krans.

Is de kranslegging bij het Joods Monument normaal jaarlijks onderdeel van de Stille Tocht, maandag 4 mei legden nu twee bestuursleden van de Stichting Joods Monument Ton Henzen en Wim Sagel met z’n tweeŽn de krans. Die dag zijn ook kransen gelegd namens het Gemeentebestuur en Stichting Gedenkstenen Meppel.

Kranslegging 4 mei 2020                            Kranslegging 4 mei 2020