header image

Postume onderscheiding van Willem Kel met het Mobilisatie Oorlogskruis

Beelden van de toespraak en uitreiking van de onderscheiding aan achterneven Richard en Henk Spraakman (fotos: Gerrit Boer, Hoogeveen)

Familie, militairen en bestuursleden van de Stichting Joods Monument Meppel legden vrijdag 10 juni 2022 tijdens een korte militaire ceremonie in het Voormalige Doorgangskamp Westerbork bloemen bij het 102.00 stenen monument. Dit ter nagedachtenis aan Carla de Leeuw en Willem Kel. Willem Kel kreeg postuum het Mobilisatie Oorlogskruis.
De twee achterneven Richard en Henk Spraakman ontvingen de onderscheiding uit handen van luitenant-kolonel Bas Kuipers, commandant van het 45e Pantserinfanteriebataljon Regiment Infanterie Oranje Gelderland, het onderdeel waar Willem Kel in mei 1940 bij vocht.

Meer informatie over Carla de Leeuw en Willem Kel is te vinden op de aan hen gewijde pagina op de website www.joodsmonumentmeppel.nl

Herdenking bij het monument "de 102.000 stenen" (foto's: Gerrit Boer, Hoogeveen)

Nieuwe verlichting Joods Monument

De verlichting in het Joods Monument in het Slotplantsoen van Meppel is op 3 februari 2022 verfraaid. Het monument wordt nu op zachtere wijze verlicht, waarbij de namen van alle vermoorde Joodse stadsgenoten beter tot hun recht komen.
Jan Oldebesten, voorzitter Stichting Joods Monument Meppel: “Door de nieuwe verlichting kunnen we nog meer de aandacht vestigen op de namen, zodat ze nooit worden vergeten”.
“Met het plaatsen van de nieuwe verlichting worden de herdenkingsstenen op een subtielere wijze verlicht. Dit draagt bij aan de juiste sfeer, die past bij dit bijzondere monument in het centrum van de gemeente Meppel.” Aldus wethouder van Ulzen.

Wethouder Robin van Ulzen (links) en Jan Oldebesten, voorzitter van de Stichting Joods Monument Meppel (foto: Daan Prest)

De Joodse gemeenschap van Meppel

Studenten van de Internationale Pabo- opleiding(ITEPS) , onderdeel van Stenden Hogeschool hier in Meppel hebben een filmpje over de Joodse gemeenschap in Meppel gemaakt. Bekijk hier de film op YouTube.

Jaarlijkse herdenking wegvoeren Joodse Meppelers

Het College van B. en W. en het bestuur van de Stichting Joods Monument herdachten, voor het eerst na de Corona epidemie, 3 oktober 2021 het wegvoeren van de bijna complete Joodse gemeenschap op 3 oktober 1942 naar Kamp Westerbork.

Dodenherdenking 2021

Ook dit jaar op 4 mei een sobere plechtigheid de kranslegging bij het Joods Monument , door burgemeester Richard Korteland en partner Rosa van Veen en de bestuursleden van de Stichting Joods Monument Ton Henzen en Wim Sagel.
Kranslegging door burgemeester en partnerKranslegging door Stichting Joods Monument
Monument met kransenMonument met kransen (detail)
Foto's: Gijs Smeekes, RTV Meppel

De jaarlijkse schoonmaak van het monument

De oudste leerlingen van de nabijgelegen openbare basisschool De Woldstroom hebben het Joods Monument geadopteerd.
Sinds de onthulling in 1997 houden ze het schoon en netjes en worden betrokken bij de herdenkingen op 4 mei en 3 oktober.

Herdenking wegvoeren Joodse Meppelers

In de nacht van 2 op 3 oktober 1942 zijn ruim 300 Joodse Meppelers opgehaald en de volgende morgen vanf het station per trein naar het doorgangskamp Westerbork afgevoerd. De meesten zijn reeds enkele dagen later gedeporteerd naar de vernietigingskampen in het oosten en daar vermoord.
Bij het Joods Monument in het Slotplantsoen wordt dit trieste dieptepunt in de geschiedenis van de stad Meppel jaarlijks op 3 oktober om 8.30 uur herdacht. Burgemeester Richard Korteland en wethouder Robin van Ulzen namens de gemeente, leerlingen van obs De Woldstroom, die het herdenkingsteken geadopteerd hebben en bestuurslid Wim Sagel, namens de Stichting Joods Monument Meppel, legden dit jaar bloemen.
Herdenking 3 oktober 2020                       Herdenking 3 oktober 2020

Herdenking 3 oktober 2020                      Herdenking 3 oktober 2020