header image

Bertien Minco gastspreker Boom Vrijheidslezing

De verhalen uit de Tweede Wereldoorlog moeten steeds weer worden verteld. Verhalen vertellen is de essentie van gedenken. Bertien Minco, algemeen directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork, benadrukte dit dinsdagavond 3 oktober tijdens de Boom Vrijheidslezing in de Engelenbak van Schouwburg Ogterop.   Lees meer .....

Herdenking op 3 oktober 2023

Dinsdagochtend 3 oktober om 8.30 uur, herdachten wij dat onze Joodse stadgenoten in 1942 op deze tijd werden weggevoerd naar Westerbork. Meestal werden ze direct doorgestuurd naar de concentratiekampen. Wim Sagel en Richard Korteland spraken de leerlingen van KC Het Avontuur toe, zij hebben het monument geadopteerd.
B&W, Stg Joods Monument, Stg Gedenkstenen en Stg Joods Erfgoed uit Meppel legden bloemen en steentjes.

Bertien Minco gastspreker Boom Vrijheidslezing op 3 oktober 2023

Meppel – Algemeen directeur Bertien Minco van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork verzorgt dinsdagavond 3 oktober (20.00 uur) de Boom Vrijheidslezing van Stichting Joods Monument in de Engelenbak van Schouwburg Ogterop. Bertien Minco heeft verschillende leidinggevende functies in de cultuur- en mediasector vervuld en is bestuurlijk actief geweest bij het door haar opgerichte Jeugdcultuurfonds.
Vóór haar benoeming als directeur van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork was zij voorzitter van de Raad van Toezicht.

"Maatschappelijke betrokkenheid en kunst en cultuur zijn de rode draad in mijn loopbaan en leven. Dit komt direct voort uit de oorlogsgeschiedenis van mijn Joodse familie. Zoiets vormt je en het geeft je richting.
Mijn betrokkenheid bij Westerbork komt daar ook direct uit voort"
, aldus Bertien Minco.

Verdiepen en verbinden

Er zijn nog zoveel verhalen over de Tweede Wereldoorlog niet verteld. De derde oktober van het jaar 1942 was niet alleen een dramatische dag voor de joden van Meppel, maar tussen 3 en 5 oktober 1942 werden er ruim 15.500 mensen naar Westerbork getransporteerd. "Het verdiepen van onze kennis is belangrijk voor het herdenken," aldus Bertien Minco.
Zij zal tijdens de Boom Vrijheidslezing vertellen over de gebeurtenissen in oktober 1942 in Kamp Westerbork en met de aanwezigen van gedachten wisselen over de toekomst van het herdenken van de Tweede Wereldoorlog. "Waarom herdenken we eigenlijk, hoe willen we dat in de toekomst gaan doen? Hoe belangrijk is het om het verleden met het heden te verbinden?"
Oud-burgemeester van Meppel, Enschede en Groningen Peter den Oudsten volgde Minco op als voorzitter van de Raad van Toezicht van het Herinneringscentrum.

De Stichting Joods Monument werd in 1996 opgericht om een monument op te richten in het Slotplantsoenen ter nagedachtenis aan de Joodse stadgenoten die in de nacht van 2 op 3 oktober 1942 werden weggevoerd en nooit meer in hun stad terugkeerden.
Op de ochtend van 3 oktober om 8.30 uur leggen burgemeester Korteland namens de Meppeler gemeenschap en afgevaardigden van de stichtingen Joods Monument Meppel, Gedenkstenen Meppel en Joods Erfgoed Meppel bloemen bij het monument.
Stichting Joods Monument besloot na het overlijden van medeoprichter en erevoorzitter J.H. Boom in 2009 jaarlijks een lezing te houden in de maand oktober, waarin gastsprekers stil staan bij actuele vragen op het gebied van discriminatie, antisemitisme, vrede en veiligheid.
De naam J.H. Boom Oktober Lezing is nu gewijzigd in Boom Vrijheidslezing met dank aan Koninklijke Boom Uitgevers waarvan John Henry Boom jarenlang algemeen directeur en hoofdredacteur was.

De toegang tot de Boom Vrijheidslezing op 3 oktober om 20.00 uur in de Engelenbak van Schouwburg Ogterop is gratis.

Stille Tocht op 4 mei 2023

Meppel – Op donderdag 4 mei om 18.30 uur zet vanaf het Rosarium van het Wilhelminapark de Stille Tocht zich in beweging met voorop burgemeester Richard Korteland, zijn echtgenote en de wethouders. Een delegatie van de Johannes Post Kazerne in Havelte is daarbij aanwezig. De burgemeester en zijn partner leggen een krans bij het Verzetsmonument van Titus Leeser in het Rosarium van het Wilhelminapark. Kort voor die tijd hijsen leden van Scouting Meppel de vlag halfstok. Ook de militaire afvaardiging houdt stil bij het monument. Vervolgens wandelen de deelnemers aan de Stille Tocht langs het monument in de richting van de Parklaan en het Zuideinde.
Via de Hoofdstraat, de Grote Kerkstraat, de Wheem en de Synagogestraat arriveert de stoet bij het Slotplantsoen. Daar leggen de burgemeester en Stein van Ittersum, lid van het Comité 4 en 5 mei, een krans bij het Joods Monument ter nagedachtenis aan de omgekomen Joodse stadgenoten. Ook de bestuursleden Jan Oldebesten en Sandra Bouwknegt van Stichting Joods Monument leggen een krans. Via de Kruisstraat, Molenstraat, Noordeinde, Steenwijkerstraatweg en de Zomerdijk arriveert de stoet bij de Algemene Begraafplaats. De Stille Tocht gaat langs een aantal graven van in de oorlog omgekomen stadgenoten. Deze graven krijgen een erewacht door leden van Scouting Meppel. Leden van het bestuur van de Oud-Indiëgangers leggen een krans bij het monument ter nagedachtenis aan de in Nederlands Indië gesneuvelde militairen. Tijdens de tocht over de begraafplaats spelen musici van De Bazuin koralen. De twee minuten stilte tijdens de Nationale Dodenherdenking worden aangekondigd door een trompettist van De Bazuin die het taptoe-signaal speelt. Na de twee minuten stilte worden twee coupletten van het Wilhelmus gezongen. Voor de terugreis naar de binnenstad staat een bus klaar.

Herdenkingsconcert op 4 mei 2023

In De Samenstroom aan de Groenmarktstraat begint om 21.00 uur het traditionele Herdenkingsconcert van Stichting Joods Monument. Daaraan werken dit keer het Meppeler Mannenkoor, zangeres Anique van Büseck en pianist Coen Manche. Burgemeester Richard Korteland en voorzitter Richard Spraakman van de Vereniging van Oud-Indiëgangers houden een toespraak en stadsdichter Justin Westera declameert een door hem gemaakt gedicht.

OPDAT WIJ NIET VERGETEN

Bijna alle Joodse Stadsgenoten werden in de nacht van 2 en 3 oktober 1942 door Meppeler agenten uit hun huizen gehaald en de volgende dag 's morgens vanaf het station in een gereedstaande trein met bestemming Westerbork gedreven.
Nog geen twee weken later waren de meesten al vermoord in de vernietigingskampen. Dit trieste en ingrijpende feit wordt jaarlijks herdacht bij het Joods Monument. Maandag 3 oktober jl. was er weer een openbare herdenking in aanwezigheid van leerlingen KC Het Avontuur, het College, raadsleden en bestuursleden Joods Monument.
(foto midden: Wilbert Bijzitter)

Postume onderscheiding van Willem Kel met het Mobilisatie Oorlogskruis

Beelden van de toespraak en uitreiking van de onderscheiding aan achterneven Richard en Henk Spraakman (fotos: Gerrit Boer, Hoogeveen)

Familie, militairen en bestuursleden van de Stichting Joods Monument Meppel legden vrijdag 10 juni 2022 tijdens een korte militaire ceremonie in het Voormalige Doorgangskamp Westerbork bloemen bij het 102.00 stenen monument. Dit ter nagedachtenis aan Carla de Leeuw en Willem Kel. Willem Kel kreeg postuum het Mobilisatie Oorlogskruis.
De twee achterneven Richard en Henk Spraakman ontvingen de onderscheiding uit handen van luitenant-kolonel Bas Kuipers, commandant van het 45e Pantserinfanteriebataljon Regiment Infanterie Oranje Gelderland, het onderdeel waar Willem Kel in mei 1940 bij vocht.

Meer informatie over Carla de Leeuw en Willem Kel is te vinden op de aan hen gewijde pagina op de website www.joodsmonumentmeppel.nl

Herdenking bij het monument "de 102.000 stenen" (foto's: Gerrit Boer, Hoogeveen)

Nieuwe verlichting Joods Monument

De verlichting in het Joods Monument in het Slotplantsoen van Meppel is op 3 februari 2022 verfraaid. Het monument wordt nu op zachtere wijze verlicht, waarbij de namen van alle vermoorde Joodse stadsgenoten beter tot hun recht komen.
Jan Oldebesten, voorzitter Stichting Joods Monument Meppel: “Door de nieuwe verlichting kunnen we nog meer de aandacht vestigen op de namen, zodat ze nooit worden vergeten”.
“Met het plaatsen van de nieuwe verlichting worden de herdenkingsstenen op een subtielere wijze verlicht. Dit draagt bij aan de juiste sfeer, die past bij dit bijzondere monument in het centrum van de gemeente Meppel.” Aldus wethouder van Ulzen.

Wethouder Robin van Ulzen (links) en Jan Oldebesten, voorzitter van de Stichting Joods Monument Meppel (foto: Daan Prest)

De Joodse gemeenschap van Meppel

Studenten van de Internationale Pabo- opleiding(ITEPS) , onderdeel van Stenden Hogeschool hier in Meppel hebben een filmpje over de Joodse gemeenschap in Meppel gemaakt. Bekijk hier de film op YouTube.

Jaarlijkse herdenking wegvoeren Joodse Meppelers

Het College van B. en W. en het bestuur van de Stichting Joods Monument herdachten, voor het eerst na de Corona epidemie, 3 oktober 2021 het wegvoeren van de bijna complete Joodse gemeenschap op 3 oktober 1942 naar Kamp Westerbork.

Dodenherdenking 2021

Ook dit jaar op 4 mei een sobere plechtigheid de kranslegging bij het Joods Monument , door burgemeester Richard Korteland en partner Rosa van Veen en de bestuursleden van de Stichting Joods Monument Ton Henzen en Wim Sagel.
Kranslegging door burgemeester en partnerKranslegging door Stichting Joods Monument
Monument met kransenMonument met kransen (detail)
Foto's: Gijs Smeekes, RTV Meppel

De jaarlijkse schoonmaak van het monument

De oudste leerlingen van de nabijgelegen openbare basisschool De Woldstroom hebben het Joods Monument geadopteerd.
Sinds de onthulling in 1997 houden ze het schoon en netjes en worden betrokken bij de herdenkingen op 4 mei en 3 oktober.

Herdenking wegvoeren Joodse Meppelers

In de nacht van 2 op 3 oktober 1942 zijn ruim 300 Joodse Meppelers opgehaald en de volgende morgen vanf het station per trein naar het doorgangskamp Westerbork afgevoerd. De meesten zijn reeds enkele dagen later gedeporteerd naar de vernietigingskampen in het oosten en daar vermoord.
Bij het Joods Monument in het Slotplantsoen wordt dit trieste dieptepunt in de geschiedenis van de stad Meppel jaarlijks op 3 oktober om 8.30 uur herdacht. Burgemeester Richard Korteland en wethouder Robin van Ulzen namens de gemeente, leerlingen van obs De Woldstroom, die het herdenkingsteken geadopteerd hebben en bestuurslid Wim Sagel, namens de Stichting Joods Monument Meppel, legden dit jaar bloemen.
Herdenking 3 oktober 2020                       Herdenking 3 oktober 2020

Herdenking 3 oktober 2020                      Herdenking 3 oktober 2020